Update Coronavirus KLN mei 2020

In de afgelopen Corona periode hebben wij gekozen om het tatoeëren van konijnen door de tatoeëerders en enten van hoenders en konijnen door de dierenarts tijdelijk op te schorten. Wij hebben  gekozen om de adviezen van de overheid en RIVM volledig te volgen voor onze leden van KLN. Nu met de verruiming in het verschiet van de nieuwe Corona maatregelen gaan wij mee om zo te  zorgen, dat het tatoeëren en enten weer op gang komt, maar wel met een aantal belangrijke spelregels. Het blijft  overigens voor KLN een dilemma. Wij willen leden (veelal in de risicoleeftijd) niet in gevaar brengen, maar wij snappen ook heel goed, dat leden graag  hun konijnen  gemerkt willen hebben. De 1,5 meter samenleving is het uitgangspunt om het tatoeëren weer op gang te brengen. Let daarbij goed op de kwetsbare fokkers in onze liefhebberij. Het is heel vervelend  als je met het merken of enten het Corona virus zou verspreiden en  kwetsbare fokkers in de problemen brengt.  Nu worden de maatregelen vanuit het RIVM en de regering in stappen afgebouwd en zien wij mogelijkheden om het tatoeëren en enten weer op gang te brengen.
KLN stelt de volgende regels voor:

1. Maak een afspraak met je tatoeëerder. Breng de te merken konijnen bij de tatoeëerder thuis. De  tatoeëerder merkt de konijnen en na enige tijd worden de konijnen weer    De fokker gaat eerst naar huis en komt op de afgesproken tijd de dieren weer ophalen. De tatoeëerder kan alleen de konijnen tatoeëren, maar als iemand de konijnen vast moet houden,  kan dat alleen een gezinslid van de tatoeëerder zijn.
  2. Een alternatief is een tatoeëerkistje. Door sommige fokkers wordt dit kistje wel als dieronvriendelijk gezien en vereist wel kundig gebruik. Indien de tatoeëerder dit kistje wil gebruiken, is informatie op de site van KLN te  vinden en te bestellen (materiaalbeheer).
  3. Ook mag de fokker zelf tatoeëren. Dan leent de fokker  de tang en merkt zijn konijnen zelf. Na het merken worden de tang en andere spullen ontsmet met alcohol 70 % (gel) of spiritus.  Daarna brengt de fokker deze spullen  naar de volgende fokker, die zelf wil merken.
  4. Zoek eventueel een persoon, die wel kan tatoeëren met zijn zoon/dochter of vrouw/man. Kies  altijd voor het volgen van de nieuwe Coronamaatregelen en pas daarbij oplossing aan.
  5. De Vereniging speelt een belangrijke rol in de organisatie van het tatoeëer proces.
  6. Ga niet als tatoeëerder bij de fokkers op bezoek om te tatoeëren, maar laat de konijnen naar de tatoeëerder komen. Veiligheid staat ten allen tijden voorop! Let goed op om altijd 1,5 meter afstand te houden.